606 159 009 Adres: Al. Wyszyńskiego 65, 94-047 Łódź

Higiena jamy ustnej.

Higiena jamy ustnej niemowląt i małych dzieci.

Higiena jamy ustnej

Rodzice często lekceważą zęby mleczne – „Po co sobie nimi zawracać głowę, skoro i tak wypadną?!” Nic bardziej mylnego, ponieważ

• pod nimi rozwijają się cały czas zęby stałe i istnieje ryzyko ich zainfekowania od zakażonych zębów mlecznych,
  • istnieje ryzyko uszkodzenia zawiązka zęba stałego podczas ekstrakcji zęba mlecznego [w przypadku rozwiniętego zapalenia od nieleczonego zęba],
  • wcześniejsza utrata zęba mlecznego powoduje zaniknięcie odpowiedniej szerokości przerwy między zębami t.j. miejsca w którym ma wyrosnąć nowy ząb stały, co wiąże się z późniejszą koniecznością korekty ortodontycznej.

Czyszczenie zębów należy rozpocząć z chwilą pojawienia się pierwszego ząbka.

Myjemy też miejsca na dziąsłach, gdzie zęby dopiero mają wyrosnąć. Dla niemowląt produkowane są specjalne szczoteczki z bardzo miękkim włosiem, oraz pasty bez fluoru. W wieku 2-3 lat używamy już szczoteczki miękkiej i pasty zgodnie z zalecanym wiekiem dziecka na opakowaniu.

Szczoteczki należy zmieniać najrzadziej co 3 miesiące.

Pastę z fluorem można wprowadzić od momentu, gdy maluch będzie potrafił wypluć jej resztki i wypłukać buzię wodą. Dzieje się to najwcześniej około 2 roku życia.

Aby skutecznie wyczyścić zęby szczotkowanie powinno trwać nie krócej niż 2 minuty!

Higiena jamy ustnej dzieci.

Higiena jamy ustnej

Dzieci mają uzębienie mieszane – pierwsze zęby stałe pojawiają się w wieku 6-7, a nieraz nawet 5.lat i aż do wieku nastoletniego w buzi są zęby i mleczne i stałe. Producenci past wyodrębniają tę grupę i dedykują uzębieniu mieszanemu specjalne pasty ze ściśle zaplanowaną ilością fluoru.

Szczotka– miękka , zmieniana min.raz na 3 m-ce.

Płyny do jamy ustnej- np.Listerine Smart Rinse- dla dzieci po 6.r.ż. bez cukru i alkoholu, za to z fluorkiem wzmacniającym zęby i redukującym próchnicę o 40% skuteczniej niż samo szczotkowanie [ wg materiałów firmy Listerine]. Płukanie- przez 30sekund płynem o objętości łyżki stołowej – ok.15ml starając się dokładnie wypłukać okolice między zębami.

Osoba dorosła powinna nadzorować i pomagać dziecku przy myciu zębów do 8.roku życia.

Higiena jamy ustnej nastolatków i dorosłych.

stomatolog-lodz-retkinia-nitkowanie

Szczotkowanie– min.2minuty, szczotką miękką lub średnią, z małą główką, po śniadaniu i kolacji, a także po obiedzie, jeśli istnieje taka możliwość. Szczotka wyrzucana po 3 miesiącach, lub wcześniej ,jak się zniszczy.

Taka szczotka już jest nie do użycia

stomatolog-lodz-retkinia-szczoteczki

NIE REZYGNUJ ZE SZCZOTKOWANIA, GDY DZIĄSŁA KRWAWIĄ. Jest to wczesny etap choroby dziąseł, która może być jeszcze zahamowana właśnie przez zintensyfikowanie działań higienizacyjnych!

Szczotką likwidujemy max.tylko 60 % płytki nazębnej, więc trzeba pamiętać też o płukaniu, nitkowaniu oraz czyszczeniu języka i policzków.

Nitkowanie- przynajmniej raz dziennie czyść przestrzenie międzyzębowe za pomocą nici.

1.Oderwij ok 40cm nici i owiń ją sobie wokół palców środkowych lub wskazujących obu rąk.

2. Za pomocą kciuków i palców wskazującychwsuń nitkę delikatnie między zęby.

3.Wsuń ją pod dziąsło przy jednym z zębów na tyle głęboko, aby nie powodowało to bólu, czy nawet dyskomfortu, a następnie przesuń ruchem wymiatającym- ku przodowi i powierzchni żującej/ siecznej zęba. Zmień fragment nici.

4.Powtórz poprzedni etap w tej samej przestrzeni międzyzębowej, ale na powierzchni sąsiedniego zęba.

5.Postępuj tak z kolejnymi zębami przewijając nić na palcach, co powoduje czyszczenie każdej powierzchni czystym jej fragmentem.

Jeśli występują braki międzyzębowe, lub z powodu innej przyczyny zęby są rozsunięte, polecamy użycie szczoteczek międzyzębowych.

stomatolog-lodz-retkinia-miedzyzebowa

Płukanie- pół minuty objętością ok.20ml [tj.duża łyżka stołowa].

Każdorazowo po szczotkowaniu [i nitkowaniu] możemy płukać gotowymi płynami, które

1.redukują płytkę nazębną, oraz przyrost nowej,

2.jeśli mają fluor to wzmacniają i chronią szkliwo zębów,

3.redukują liczbę bakterii w jamie ustnej- sprzyjając zdrowiu zębów i dziąseł,

4.odświeżają oddech,

5. a niektóre , jak np.Listerine Total Care zapewniają utrzymanie naturalnej bieli zębów [wg ulotki producenta].

Zęby to tylko 24% jamy ustnej. Płyny dezynfekują, oczyszczają i odświeżają całą jamę ustną.

Czyszczenie języka- specjalną skrobaczką do języka, lub odwrotną stroną główki szczoteczki, jeśli posiada specjalne zagłębienia czy fałdy.

Wykałaczki –przekrój dobrej wykałaczki jest trójkątny, a powierzchnia lekko chropowata, co zwiększa jej czyszczące własności. Wykałaczki gastronomiczne, czyli gładkie i okrągłe w przekroju

mogą uszkadzać przyzębie, nie czyszcząc przy tym wcale powierzchni zęba.